تبلیغات
سردارعشق - اثبات ولایت فقیه

سردارعشق
 
شرط انسانیت، دردمندیست...



اینجا ولایت فقیه را به صورت بسیار ساده و کوتاه  از راه ادله عقلی و نقلی اثبات میکنیم

این پست برای کسانی که میخواهند با افرادی که با نظام ولایت فقیه مخالف اند بحث کنند بسیار مفید است.

حتما بخوانید

در این پست ولایت فقیه را به صورت بسیار ساده و کوتاه  از راه ادله عقلی و نقلی اثبات میکنیم

این پست برای کسانی که میخواهند با افرادی که با نظام ولایت فقیه مخالف اند بحث کنند بسیار مفید است.

حتما بخوانید

قسمت اول

از امام علی (ع) روایتی داریم که میفرمایند:

لابُدَّ لِلنّاسِ مِن أَمِیرٍ بَرٍّ أَو فاجِرٍ

وجود حاکمی برای مردم چه نیکوکار و عادل یا ستمگر و زشت کارلازم است.

پس وجود حکومت در جامعه به دلیل این روایت و دلیل عقلی مبنی بر اینکه در جامعه هرج و مرج نشود الزامی است.

……………………………………………………………………

قسمت دوم

حالا که وجود حاکم الزامی است باید چه حاکمی بر سر کار باشد؟

مطمئنا شایسته ترین فرد به حکومت امام معصوم است.

حال که امام معصوم غایب است چه کنیم؟ آیا نباید حاکمی داشته باشیم؟

بعضی میگویند نباید حاکمی باشد ولی در جواب آن ها یک مثال میزنیم:

فرض کنید ۱۰ نفر در دریا افتاده اند و در حال غرق شدن هستند.اگر ما تمام امکانات هم به کار بگیریم فقط ۷ نفر را میتوانیم نجات دهیم.حالا عقل سلیم در اینجا چه میگوید؟ میگوید چون نمیتوانیم ۱۰ نفر را نجات دهیم پس بگذاریم همه غرق شوند یا نه حداقل آن ۷ نفر را نجات دهیم؟ عقل میگوید اصل حرکت نجات ضروری است حالا اگر فقط ۷ نفر هم نجات پیدا کردند هم خوب است.

خوب با این مثال ساده عقلی میگوید امام معصوم هم نبود پس باید در جامعه حاکم اسلامی باشد تا قوانین اسلام اجرا شود  ولی چه کسی؟

باید در جامعه کسی حاکم شود که شبیه ترین به ولی معصوم باشد از نظر علم دینی و مدیریتی و اخلاقی

کسی که از این خصوصیت ها دارد همان فقیه است که علم دینی دارد و از نظر مدیریتی و اخلاقی هم باید فرد اصلح انتخاب شود.

………………………………………………………

قسمت سوم

حال چند روایت دیگر از معصومین که ما را ملزم میکنند به فقیهان رجوع کنیم:

اول حدیثی از امام زمان(عج):

أَمَّا الْحَوَادِثُ الْوَاقِعَةُ فَارْجِعُوا فِیهَا إِلَى رُوَاةِ حَدِیثِنَا فَإِنَّهُمْ حُجَّتِی عَلَیْکُمْ وَ أَنَا حُجَّةُ اللَّهِ علیهم

و امام رخداد هایی که پیش می آید پس به راویان حدیث ما مراجعه کنید زیرا آنان حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم.

شاید بعضی بگویند حوادث واقعه یعنی احکام ساده شرعی ولی باید در جواب بگوییم که احکام ساده روزانه را همه میدانند که از چه کسی باید بپرسند و نیاز به یک نامه عریض و طویل نیست .پس کلمه حوادث واقعه بسیار گسترده تر از این موضوع است.

و راویان حدیث کسانی هستند که میتوانند تشخیص بدهند که روایت صحیح است یا نه که این خود چندین علم سنگین میخواهد . پس هرکس که حدیث خواند راوی حدیث نیست کسی راوی حدیث است که به شخصه بتواند در حدیث از همه نظر استنباط کند.

……………………………………………………

روایت دیگر از امام صادق(ع) که به مقبوله عمربن حنظله مشهور است:

مَنْ کَانَ مِنْکُمْ مِمَّنْ قَدْ رَوَى حَدِیثَنَا وَ نَظَرَ فِی حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْکَامَنَا فَلْیَرْضَوْا بِهِ حَکَماً فَإِنِّی قَدْ جَعَلْتُهُ عَلَیْکُمْ حَاکِماً فَإِذَا حَکَمَ بِحُکْمِنَا فَلَمْ یَقْبَلْهُ مِنْهُ فَإِنَّمَا اسْتَخَفَّ بِحُکْمِ اللَّهِ وَ عَلَیْنَا رَدَّ وَ الرَّادُّ عَلَیْنَا الرَّادُّ عَلَى اللَّهِ وَ هُوَ عَلَى حَدِّ الشِّرْکِ بِاللَّهِ

هرکس از شما که راوی حدیث ما باشد و در حلال و حرام ما بنگرد و صاحب نظر باشد و احکام ما را بشناسد اورا به عنوان داور بپذیر.همانا من او را حاکم بر شما قرار دادم.پس هرگاه حکمی کرد و از او قبول نکردند حکم خدا را سبک شمرده اند و ما را رد کرده اند و آن کس که ما را رد کند خدا را رد کرده و رد کردن خدا در حد شرک به خدای متعال است.

در این حدیث امام صادق(ع) میفرماید برای قضاوت به فقیه رجوع کنید.

بعد از آن میفرماید که فقیهان را حاکم بر شما قرار دادم. این کلمه حاکم مطمئنا بسیار گسترده تر از قضاوت و قاضی بودن است . پس حاکمیت فقیه از طرف امام معصوم و خداست.

بر گرفته از کتاب ولایت فقیه نوشته آیت الله محمد تقی مصباح یزدی





طبقه بندی: ولایت، 
نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 7 خرداد 1393 توسط محمدعلی جعفری بغدادآبادی
روزشمار محرم عاشورا